Seba sorry ale o konstruowaniu bolidu masz naprawde male pojecie. Nie kwestionuje twojej wiedzy jezeli chodzi o inne zagadnienia ale w tym szczegolne musisz sie jeszcze sporo douczuc...i to od podstaw.
Cytat:
a czy konstrukcja automatycznej skrzyni biegow wplywa na sposob, technike prowadznia bolidu tak aby opytmalniej wykozystac umiejetnosci danego kierowcy ? ..
przede wszystkim to nie jest automatyczna skrzynia biegow tylko polautomatyczna a to jest zasadnicza roznica. Automatyczna skrzynie to ja mam w Sigmie a polautomatyczna masz np. w Modenie 360.
Po drugie jezeli uwazasz ze ewolucja w konstrukcjhi skrzyn biegow nie wplywa na technike jazdy to takze grubo sie mylisz.
Po trzecie jak sobie wyobrazasz konsruowanie bolidu pod katem jednego kierowcy.
Sam szkielet bolidu w uproszczeniu to zawieszenie , aerodynamika, silnik, i uklad przeniesienia napedu, hamulce to elementy sie sie projektuje (faza konsrukcyjna)
Wszystkie te elementy sa niesamowicie konfigurowalne z dwoch powodow :
- kazdy tor wymaga innych nastawow zawieszenia, innych przelozen w skrzyni biegow, innych katow na platach dociskajacych bolid do ziemi (spoilery)
-kazdy kierowca ma troche inna technike jazdy jeden lubi bardziej nadsterowny samochod inny bardziej podsterowny itd.
I ustawienie tych wszystich konfigurowalnych elementow to jest wlasnie faza setupu i jest specyficzna dla kazdego kierowcy. A faza projektowa ma za zadanie zrobic samochod jak najszybszy, najsprawniejszy, najwytrzymalszy itd.
Mam nadzieje ze chociaz trcohe udalo mi sie troche rozjasnic ci te roznice.
P.S
Seba mam prosbe. przestac z takim upodobaniem cytowac wyrwane fragmenty i na nie odpowiadac bo :
-robisz ogromne objetosciowo posty
-twoje posty staja sie zaciemnione i jezeli zawieraja jakies sensowne tresci to sie gubia gdy sa tak rozbite
-sprawia to wrazenie ze nei dyskutujesz ale raczej prowadzisz walke na slowa... on zdanie ty na to zdanie..takie cos nigdy sie nie konczy
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: vette dnia 2002-03-05 17:44 ]
Reklamy
_Seba_
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 1072
Miasto: Piaseczno
2002-03-05, 19:36 GP Australia start ...
Vette: masz racje faktycznie trochę przegiąłem ostatnio z tym cytowaniem. Ale to dlatego ze każdemu musze odpisywać...Krytykę przyjmuje i obiecuje poprawę
Co do skrzyni Vette to nie jest już półautomat ...nie zmieniasz teraz biegów przyciskiem ..prawda ? tak ja to było do kwietnia 2001 ..teraz odpalasz lunch control na starcie i koniec. Biegi przecież zmieniają się same czy to nie jest Automat ? nie możesz przeciągnąć, później zredukować nawet przyciskiem.
A możesz mi Vette przybliżyć jak ewolucja w konstrukcji takiej skrzyni biegów wpływa na technikę jazdy ?
A nowa konstrukcja ferrari ma łączyć ze sobą silnik i skrzynie ma stanowić jednolita całość (obniżenie masy i środka ciężkości) dziki temu prawdopodobnie mieli pozbyć się sprzęgła (co jest zabronione) czy tez koła zamachowego. To jest skok technologiczny nie mający wpływu na styl i technikę jazdy kierowcy. Można jednak Obniżyć środek ciężkości bądź go przesunąć tak aby np. Twój styl jazdy np. wprowadzanie bolidu w zakręt ze wczesnym apexem był jak najefektywniej wykorzystany.
Zgadzam się z Toba całkowicie ze elementy bolidu sa konfigurowalne ale na boga nie wszystko. Podam jeszcze raz ten przykład McLarena skoro Twoim zdaniem tak wszystko jest konfigurowalne to dlaczego nie można było wyeliminować przez pol sezonu przewlekłej podsterownosci bolidu ? .
Teraz założenie: jeżeli jesteś kierowca który bardzo preferuje podsterowność można pod Ciebie skonstruować bolid o takich właśnie parametrach. Oczywiście setupem możesz sobie korygować jak chcesz i co chcesz i zmieniać na każdym torze bo oczywistym jest ze to są za każdym razem inne warunki. Zmienisz balans hamowania, kont pochylenia płatów wpływając na docisk i prędkość ..wszystkiego tego czego chcesz w zawieszeniu .twardości, wysokości, stopni rozprężania i sprężania amortyzatorów, ..nawet ciśnienia w oponach ..itp. itd. oczywiście ze wpływasz tym na właściwości jezdne, ale zakres regelacji jest .....skończony
Pewne własności wymusza konstrukcja ..a stworzona pod Ciebie daje Ci przewagę i możliwość jej pełnego wykorzystania.
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: _Seba_ dnia 2002-03-05 18:37 ]
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2002-03-05, 19:55 GP Australia start ...
o takie posty lubie
co do skrzyni to mysle ze zaufasz specyfikacji podanej przez Ferrari :
Model: F2001
Engine: 3000 Ferrari (050)
Fuel and lubricant: Shell
Fuel feed: Magneti Marelli digital electronic injection
Electronic ignition: Magneti Marelli static electronic ignition
Number of cylinders: 10 in V
Total displacement: 2,997 cm3
Number of valves: 40
Distribution: Pneumatic
Cylinder block: Cylinder block in cast aluminium
Drive: Rear wheel drive
Gearbox: Ferrari longitudinal gearbox, limited slip differential
Gearbox control: Semi-automatic sequential electronically controlled gearbox
Number of speeds: 7 + reverse
Brakes on all four wheels: Ventilated carbon-fibre disks
Suspension: Independent suspension, push-rod activated torsion spring front/rear
Chassis: Carbon fibre and honeycomb composite structure
Wheels: 13" (front and rear)
Tyres: Bridgestone
Length: 4445 mm
Width: 1796 mm
Height: 959 mm
Front Track: 1470 mm
Rear Track: 1405 mm
Wheelbase: 3010 mm
Weight with water, lubricant and driver: 600 kg
Co do przytoczonego problemu McLarena to byl to blad w konstrukcji bolidu. Ograniczal on mozliwosci bolidu !!!! Kazdy bolid jest lepszy lub gorszy. Np. chassis Ferrari jest lepszy od Jaguara. Ale nie wynika to z tego ze Ferrari obudowalo Schumiego bolidem a Jaguar teg nie zrobil. Mozesz byc pewny ze Irvine gdyby wsiadl w Ferrari osiagalby duzo lepsze czasy niz w swoim Jaguarzer. Po prostu konstrukcja Ferrari jest bardziej trafiona niz Jaguara. No a idac twoim tokiem rozumowania nie powinnien Irvine osiagac lepszych czasow skoro bolid byl konstruowany pod Schumiego.
Mam nadzieje ze teraz widziasz ze to twoje upieranie sie przy obudowywaniu Schumiego to slepy zaulek.
A co do zmiany techniki jazdy wraz z unowoczesnianiem konstrukcji skrzyni biegow jest oczywisty.
Przypomnij sobie czasy gdy kierowcy uzywali w pelni manualnej skrzyni biegow wraz z pedalem sprzegla i porownaj sobie to do obecnych semiautomatow z sekwencyjnymi biegami... gdy sie zastanowisz to roznice w technice jazdy (przypominam ze na technike jazdy sklada sie nie tylko pokonywanie zakretow ) sa ogromne.
_Seba_
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 1072
Miasto: Piaseczno
2002-03-05, 20:52 GP Australia start ...
Tak Vette przyznaje ze zle ująłem to o co mi chodziło z ta skrzynią.. Masz racje i ja tez wiem dokladnie ze zasada działania to Semiautomatic.. ale chodzi mi o to ze kierowca nie zmienia selektywnie biegu przyciskiem jak do hiszpanii 2001 .
Czasy manualnej zmiany biegow i umiejetnosci operowania sprzęgłem i przepustnica gazu, sposobu hamowania, i redukowania dawno minely bezpowrotnie i nie ma co tu porównywać tych umiejętności...ale powiedz mi co zmienia w technice prowadzenia bolidu czy bieg zmienia Ci się w 0.030 sek. czy 0.013 ?
Jasne ze jestem pewny ze Irvine gdyby wsiadl w Ferrari osiagalby duzo lepsze czasy niz w swoim Jaguarze to pewne ... bo przytocze pewnna znana już rownosc
SUPER BOLID + (w tym przypadku po prostu DRIVER) = (w tym przypadku SUKCES większy niż w Jagu)
I moim zdaniem to nie jest ślepy zaułek jak sugerujesz.
w 1996r ściągnięto masę bardzo dobrych ludzi ,techników, konstruktorów, itp. , do Ferrari i bardzo dobrego kierowcę M.S. ... w okol którego zaczęto od podstaw budować zespól i bolid dla M.S który był od początku priorytetowa postacią pod którego było wszystko podporządkowane...i nie możesz temu zaprzeczyć
Mysle Vette ze my do niczego więcej nie dojdziemy ani ja Cie nie przekonam do niczego a ni Ty mnie. Każdy z nas cos tam próbował wyjaśnić i czy mu się to udało bardziej czy nie to teraz już więcej mu się nie uda... wiec proponuje zakończyć ta dyskusje.
Z mila chęcia jednak podejmę z Toba kolejną dyskusje ...jeżeli będzie ku temu okazja a będzie na pewno ..może po Malezii
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: _Seba_ dnia 2002-03-05 19:54 ]
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2002-03-05, 21:10 GP Australia start ...
no ale wlasnie jestes w slepym zaulku.
ciagle gadasz o obudowywaniu Schumiego bolidem i stad jest ta przewaga. A jednoczesnie zgadzasz sie ze Irvine gdy wsiadzie do tego wozu bedzie szybszy niz w swoim Jaguarze. Jakim prawem pytam skoro ten bolid nie byl robiony z mysla o E.Irvine ? Oczywiscie trzeba bedzie ustawic setup odpowiedni do Irvine ale nie go od nowa obudowywac bolidem
Nie rozumiesz ze od poczatku F1 byly konstrukcje ktore w danym sezonie byly lepsze on innych ??
Zeby nie szukac daleko :
Pamietasz dominacje Williamsa ? po nich nastapily tluste lata dla McLarena... a obecnie mamy dominujace bolidy Ferrari. I nie ma to nic wspolnego z obudowywaniem drivera ale po prostu bardziej przemyslana czy nowatorka konstrukcja. Jezeli jeszcze do tego dodamy abrdzo dobrego drivera to mozna myslec o tytule mistrza.
A co do techniki jazdy to przeciez ewolucja jest roche dluzsza :
-operowanie dzwignia zmiany biegow +nozne sprzeglo,
- sekwencyjne biegi i nozne sprzeglo,
- pozniej miales sekwencyjne biegi i sprzeglo na kierownicy
- sekwencyjne biegi i sprzeglo rozlaczane automatycznie przy wrzucaniu biegu.
jeszcze w miedzyczasie miales okres aktywnego zawieszenia i mapowania toru !!!! Pomysl jaki duzy wplyw na technike jazdy mialo wprowadzenie pierwszego aktywnego zawieszenia w Lotusie i jego pozneijsze rozwiniecie w Williamsie. A mapowanie toru ??? To przeciez ogromnie wplywalo na technike pokonywania toru.
Takei aktywne zawieszenie praktycznie eliminowalo wibracje na kierownicy. Teraz sobie przypomnij jak sa pokazane uejcia z kamery nad kierowca i widac jak walczy z kierownica.
A co do zmian w rozwiazaniach stosowanych w gearboxach. Wez sobie usiadz do bolidu F1 dla uproszczenia masz 700KM i teraz karnij sie tymi wozkami z poszczegolnymi rodziajami skrzyni biegow.... myslisz ze nie wplynie to w zaden sposob na twoj styl prowadzenia ?? A pamietaj ze w F1 urwanie nawet ulamkow sekundy znaczy bardzo duzo !!!!
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: vette dnia 2002-03-05 20:15 ]
_Seba_
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 1072
Miasto: Piaseczno
2002-03-05, 21:52 GP Australia start ...
Będzie z cytatem
Cytat:
ciagle gadasz o obudowywaniu Schumiego bolidem i stad jest ta przewaga. A jednoczesnie zgadzasz sie ze Irvine gdy wsiadzie do tego wozu bedzie szybszy niz w swoim Jaguarze. Jakim prawem pytam skoro ten bolid nie byl robiony z mysla o E.Irvine ?
bo 70-80 % sukcesu to bolid
Pamiętam i tłuste lata Williama i McLarena.. bo tu idea jest inna zauważ ze te zespoły skupiają się na konstrukcji bolidu bez tak wyraźnego podziału statusów na kierowcę jeden,.dwa i przydzielania mu roli dominującego lidera..
Wszystko się Vette zgadza z tymi zmianami ale przedstawiłeś tu chyba za rozległa historie do tego przypadku ...i żaden z kierowców nie miał zaszczytu prześć przez te wszystkie szczeble tak aby przystosowywać się do nowej technologii.
Ferrari w 96 roku miało już semiautoamat, a aż tak wielkiej rewolucji z technice jazdy nie trzeba przchodzic...bo tu prawie nic nie zmieniło w sposobie przełączania biegów. Tak samo wiele nie trzeba zmieniać przy przejściu z selektywnej zmiany biegów na automatyczna.
Vette naprawdę mnie nie przekonasz .. uwierz proponuje koniec tej już jałowej dyskusji...chyba ze chcesz koniecznie to Ty zakończyć jakimś optymistycznym akcentem.
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2002-03-05, 21:58 GP Australia start ...
No ja juz nie bede wczystal dyskusji na temat tego jakim naukowym algorytmem poslugiwal sie Lauda wymyslajac taki wlasnie rozklad procentowy.
Zapytam tylko co to ma wspolnego z lansowanym przez ciebie obudowywaniem kierowcy bolidem
optymistyczny akcent jest taki ze chocby Mika Hakkinen zmienial przyzwyczajenia przechodzac z pedalu sprzegla obslugiwanego noga na cos w rodzaju paddlesa obslugujacego sprzeglo (palcami)
_Seba_
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 1072
Miasto: Piaseczno
2002-03-05, 22:05 GP Australia start ...
...Nicki podal jakies wartosci bardziej trafne lub nie ..wiec dlaczego mu nie wierzyc...? .. ja przynajmmiej mam jakis punt odniesienia ...jak masz lepszy to podaj smialo... rozpatrzymy
no i Mika zmienil dziki tej technologi technike startu..i ruszania z pitu nic wiecej
Finito :lol:
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: _Seba_ dnia 2002-03-05 21:06 ]
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2002-03-05, 22:09 GP Australia start ...
ciagle nie chcesz szerzej zaprezentowac publicznosci rewolucyjnej techniki polegajacej na obudowywaniu kierowcy bolidem.
Skoro w.g Ciebie Ferrari ja zastosowalo z tak wspanialamy rezultatami to mysle ze kazdy z nas by chetnie uslyszal kilka twoich wynurzen w tym temacie.
konkrety please
_Seba_
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 1072
Miasto: Piaseczno
2002-03-05, 22:12 GP Australia start ...
jezzzzzzu Vette znasz slowo umiar ?
czy malo Ci ? to moze tak ?
zaprezentuj szerokiej publicznosci ze tak NIE JEST...
konkrety please
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2002-03-05, 22:20 GP Australia start ...
Wszystkie rewolucyjne teorie zanim zostaly przez swiat uznane musialy zostac udowodnione (poza jedna do tej pory nie udowodniona- teoria wzglednosci Einsteina)
ale szczerze mowiac nie spodziewalem sie niczego innego niz to co napisales w swoim poscie, czyli wykrecenia sie sianem
_Seba_
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 1072
Miasto: Piaseczno
2002-03-05, 22:39 GP Australia start ...
jak bys tego nie nazwal to zrobiles to wlasnie rowniez sam...wiec mowisz to tez odnosnie swojej wypowiedzi...
to co mialem do powiedzenia juz powiedzialem wczesniej i kropka -> .
Jesli chcesz to pisz sobie sam ale ja Ci nie odpowiem, i Cie o tym informuje wiec nie pytaj juz bo to jakbys nie mial umiaru i nie wiedzial kiedy sie konczy.
zalozylem sobie juz wczesniej ze w jakies obrzucanie sie i wytykanie nie dam sie wciagnac. Teraz juz napewno nie mamy o czym dyskutowac w tej kwesti bo tak wlasnie moze sie skonczyc czytajac Twoje ostatnie odpowiedzi...i znajac twoja skonnosc do tego z innych watkow..a ja chce rozejsc sie grzecznie po milej wymianie pogladow. 8
pozdrawiam serdecznie. Do nastepnego watku.
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: _Seba_ dnia 2002-03-05 21:40 ]
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2002-03-05, 23:00 GP Australia start ...
Prawda jest taka ze twoja teoria obudowywania kierowcy bolidem jest tak samo rewolucyjna co niedorzeczna
I gdybys mogl ja podeprzec jakimis faktami to swoj ostatni post by je przedstawial ty natomiast poswieciles 10 linijek na wszystko tylko nie temat o ktory ciebie pytalem
Koncze wiec ten watek bo i tak nie doczekam sie niczego merytorycznego.