Centrum Fanów Symulatorów » Grand Prix Legends, Liga GPL Online, GPL WC » fizyka moje watpliwosci
Napisz nowy temat    Odpowiedz do tematu

fizyka moje watpliwosci

Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Autor Wiadomość
Pawel





Post2001-10-26, 09:52      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
Czesc tak jak obiecalem Richiemu zgaszam moje watpiliwosci.
Ozone poradzil mi kiedes zebym robil kontre w przeciwna strone pokazal mi tez pare prykladow o to jego wypowiedz
------------------------------------------
Trzeba robic troche inaczej. tyl ucieka wiec straciles przyczepnosc. Zeby wykasowac obrot musisz utracic przyczepnosc przednimi kolami - poleciec chwile w czterokolowym poslizgu do odzyskania przyczepnosci po wytraceniu predkosci. Jak skrecisz w strone przeciwna do poslizgu ( tak nakazuje odruch ) to tylko wzmocnisz przyczepnosc z przodu i tyl dalej bedzie uciekac.
----------------------------------------------

moim zdaniem jest to blad GPL bo jak samochod jest nadsterowny to przednie kola maja dobra przyczepnosc i jak zaczniemy bardziej skrecac to kiedys staracimy przyczepnosc z przodu ale najperw (przod ma dobra przyczepnosc)sie obrucimy bo skrecimy
Ozone pokazal mi to w swoim wykonaniu ale ja jeszcze nigdy takiego czegos w realu nie widzialem
pozdrawiam i mam nadzieje ze bedzie to zeczowa dyskusja
pawel
 
Reklamy
PiotreQ





Post2001-10-26, 10:05      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
Hehe, ja też miałem podobne rozterki. Ale po kilku(nastu) zjebkach od Rycha, kiedy trenowałem pod jego okiem, przyzwyczaiłem się do tego manewru. I nie jest to błąd. Skręt kół należy zrobić gwałtownie. Wtedy momentalnie tracą przyczepność i można delikatnie prostować. A realu jest podobnie ale zależy to od tego, czy wóz ma napęd przedni czy tylny.
 
Pawel





Post2001-10-26, 10:22      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
Ja potrafie to zrobic tylko nie chce bo w moim przekonaniu jest to blad w fizyce
 
Nogal


Dołączył: 18 Sie 2001
Posty: 5672
Miasto: Kraków

Post2001-10-26, 10:24      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
i od tego czy ma spoilery , czy nie. niedziwe sie , ze nigdy tego w realu nie widziales , bo b.malo jest serii bez spoilerow i z taka moca ( smie twierdzic , ze nie ma )
 
Pawel





Post2001-10-26, 10:27      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
Cytat:

On 2001-10-26 10:24, Nogal napisał:
i od tego czy ma spoilery , czy nie. niedziwe sie , ze nigdy tego w realu nie widziales , bo b.malo jest serii bez spoilerow i z taka moca ( smie twierdzic , ze nie ma )


hi moglbys to troche rozwinac hi moj gokard tez nie ma spojlerow patrz w lewo:)
 
Tiges


Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 2233
Miasto: Wrocław/Warszawa

Post2001-10-26, 10:34      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
Ten manerw (kontra w przeciwna strone) wydaje sie dziwny, ale ma swoje uzasadnienie.

W samochodach sportowych gdzie kat skretu kierownicy nie przekracza zazwyczaj jednego obrotu da sie zerwac przyczepnosc przedniej osi szybklim ruchem kierownicy. W zwyklych autach zazwyczaj trzeba sie niezle nakrecic i trwa to sporo za dlugo. Jezeli wiec pojazd bedzie poruszal sie w poslizgu wszystkimi kolami to moze przestac sie obracac.

Jezeli masz watpliwosci i masz karta to wez go na jakis zalodzony plac (niedlugo powinienies cos takiego znalezc) i tam sa sie przekonaj czy taka kontra zadziala.
 
Pawel





Post2001-10-26, 10:42      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
W karcie to nie diala i moim zdaniem jest to mozliwe tylko i wylacznie w teori zeby zerwac przyczepnosc
jeszcze do spoilerow i duzej mocy ostatnio ogladalem w tv trening bmw dla kierowcow bylo to gdzies na pilnoc w Szwecji albo finlandi na lodzie bmw m czyli idealny samochod zeby to potwierdzic predkosc mala czyli zero przyczepnosci aerodynamicznej i instruktorzy (fin legenda rajdowa ale nie pamietam nazwiska) muwil zeby w poslizgu jak najszybciej kontrowac wedlug teori Ozone musieli by sie obrucic a jakos tego nie robili bo nie moze byc tak ze w jedna strone ta teoria dziala a w druga nie
 
Tiges


Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 2233
Miasto: Wrocław/Warszawa

Post2001-10-26, 11:26      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
oki no to popatrz na przykladzie (bardzo uproszczonym)...

Jedzie auto po luku. Na tylna os dziala sila odsrodkowa (pomijam inne takie jak napedowa itp) a przeciwstawia sie temu tarcie ... Na przod dziala ta sama sila odsrodkowa oraz to samo tarcie. W pewnym momencie tylna od wpada w poslizg. Wspolczynnik tarcia poslizgowy jest mniejszy wiec tarcie maleje i sila odsrodkowa powoduje wypychanie tylnej osi na zewnatrz. Jezeli teraz zerwiesz przyczepnosc z przodu (nie wazne jak ... w czasie poslizgu nie ma znaczenia w ktora strone sa zwrocone kola). To przednia os takze bedzie wypychana do wewnatrz zakretu. Efekt jest taki, ze bedzie znosic z drogi, ale przestanie obracac i jezeli starczy miejsca na wytracenie predkosci i zlapanie przyczepnosci to sie uratujesz.

Tyle teoria ... A czemu sie go teraz nie stosuje? O ile tylny naped jeszcze czasem sie stosuje to klopot jest z zerwaniem przyczepnosci na osi przedniej. Auta f1 z 1967 maja odpowiednie wlasciwosci jezdne, aby taki manewr sie udawal. Co ciekawe ogladalem kiedys bardzo dawno temu (jakies 15 lat temu) program w TV, gdzie radzono aby w czasie poslizgu na sliskiej nawierzchni "skrecac kola wbrew logice" (tak mnie to zaitrygowalo ze pamietam dotej pory). Wtedy tego nie rozumialem, ale mysle ze o to chodzilo (przykladem byl fiat 125p).

_________________
Tiges/WIZZ.arts


[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Tiges dnia 2001-10-26 11:32 ]
 
Pawel





Post2001-10-26, 11:46      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
ja rozumiem tom teorie ale
to jeszcze raz moj przyklad z bmw dlaczego instruktozy zawsze mowia ze jedyna i wlasciwa reakcja jest szybka kontra i teraz wedlug tej teori nazwe ja Ozona jak wpadniemy w poslizg i zkatrojemy "normalnie" to kola przednie beda mialy wiecej przyczepnosci i sie obrucimy a tak nie jest niemzna glosic jakejs teori i ja interpretowac tylko w jedna strone
podkreslam jeszcze raz moim zdaniem jak zrobimy kontre "ozone" to owszem kiedys kola przednie straca przyczepnosc ale najpierw zaczna bardziej skrecac a jakie to ma skutki to wiemy. jeszcze mowisz ze auta f1 z 67 roku sa do tego odpowiednie a czy bmw z 321 km na lodzie ma inny wlasciwosci bo sugerujesz ze f1 67 nie ma spoilerow i malo przyczepnosci aeorodynamicznej na przedniej osi czyli dokladnie tak samo jak moj przyklad jeszcze dotego auto f1 ma silnik centralnie co dobrze wplywa na "skrecalnosc" co jeszcze potwierdza moja teorie
 
Tiges


Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 2233
Miasto: Wrocław/Warszawa

Post2001-10-26, 12:05      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
to zalezy czego chcieli nauczyc. Kontra Ozona to nie biblia. Moze sie ona udac, ale nie musi i nikt przy zdrowych zmyslach nie bedzie pokazywal tego manewru "niedzielnym" kierowcom.

BMW i auto z F1 z 1967 roku roznia sie znacznie. Przede wszystkim zobacz jak jest uksztaltowany przod. W BMW jest ciezki silnik i maly spojler. W takim lotusie wlasciwie po za zawieszeniem nic nie ma .. przod jest lekki. Sila tarcia wlasnie od silu nacisku (i tu jest spora roznica!) i wspolczynnika tarcia. Jak widzisz w w takim lekkim Lotusie mozna sie pokusic o zerwanie przyczepnosci.

Nigdy tego po za GPL i Nascar 4 nie robilem, jednak uwazam ze jest to mozliwe.
 
Ozone


Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 796
Miasto: New England

Post2001-10-26, 12:07      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
Dokladnie Tiges! Nie wazne jak byle zerwac przyczepnosc przodu. W konwencjonalnych autach mozna panicznie do deski wcisnac hamulec. Jest jeszcze jedna sprawa mianowicie zerwanie przyczepnosci wszystkich kol samo z siebie nie oznacza wstrzymanie ruchu obrotowego. Dla neutralnego auta ( srodek ciezkosci w srodku geometrycznym i wszystkie kola i zawieszenia identyczne ) auto bedzie obracac sie dalej. W GPL auto ma tendencje do prostowania sie prawdopodobnie z powodu mniejszego tarcia poslizgowego przedniej osi - dziob slizga sie bardziej niz tyl co powoduje ruch obrotowy w przeciwna strone. To jest nam na reke bo auto ustawia sie w poslizgu na wprost kierunku ruchu i jesli wtedy wyprostujemy kola to zlapiemy przyczepnosc wszystkimi kolami i jestesmy w domciu.

Co do gokartow to ostatnio probowalem szczescia pod supermarketem Faktycznie nie dziala ten manewr. Z tym ze przy wejsciu w nawrot mam juz skrecone kola i nie za bardzo moge ten skret poglebic. Hamulce dzialaja tylko na tyl, autko kwadratowe ogolnie porazka. Jednak da sie doprowadzic do sytuacji w ktorej kart robi sie podsterowny. Nie potrafie tego ani wytlumaczyc ani wyczuc - z prawdziwymi autami nie jest tak latwo
 
Tiges


Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 2233
Miasto: Wrocław/Warszawa

Post2001-10-26, 12:09      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
I jeszcze jedno ... Kontra Ozona dotyczy tylko jazdy po luku i tylko niewielkiej grupy aut. Jezeli wpadniez w poslizg na prostej drodze (aquaplaning, za duza predkosc) to nalezy zachowywac sie zupelnie inaczej.

_________________
Tiges/WIZZ.arts

[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Tiges dnia 2001-10-26 12:10 ]
 
Tiges


Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 2233
Miasto: Wrocław/Warszawa

Post2001-10-26, 12:13      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
Ozone . Wlasnie .. Nie nalezy tez zapominac o ogromnej sile napedowej na tylnej osi, ktora takze pewnie to prostowanie auta poglebia (chyba wyciagne stare podreczniki to teorii ruchu i to sprawdze . Ciekawe jak u mnie teraz z matematyka .
_________________
Tiges/WIZZ.arts

[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Tiges dnia 2001-10-26 12:14 ]
 
Pawel





Post2001-10-26, 12:15      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
to wszystko jest fajne co mowicie ale jest to gleboka teoria i ja rozumie o co wam chodzi ale moim zdaniem niejest to wykonywalne w praktyce a zablokowanie kol przez hamowanie to co innego i wiem ze to dziala i nawet takie cos widzialem i sie tego uzywa
zeby gokarta wprowadzic w podsterownosc wejdz w zakret bez gazu na pierwszy zut oka wydaje sie dziwne bo jak odejmiesz gaz to wiecej ciezaru na przod ale gokart ma duzo masy z tylu i jak wchodzimy w zakret z gazem to lepiej skreca
 
PiotreQ





Post2001-10-26, 12:16      fizyka moje watpliwosci Odpowiedz z cytatem
Cytat:
On 2001-10-26 11:46, Pawel napisał:
ja rozumiem tom teorie ale to jeszcze raz moj przyklad z bmw dlaczego instruktozy zawsze mowia ze jedyna i wlasciwa reakcja jest szybka kontra...

Zasadniczą różnicą jest tu umiejscowienie napędu. W tylnonapędówkach trzeba robić kontrę "odwrotną" bo samochód jest pchany do przodu przez tylne koła. W przednionapędówkach robi się kontrę zgodną z logiką bo samochód jest ciąnięty za przednią oś. I teraz jak skręcisz koła w kierunku uślizgu i jeszcze dasz trochę gazu to ładnie wyciągasz samochód. Przy tylnym napędzie w takim manewrze samochód się "łamie" i osią obrotu są przednie koła bo... samochód jest pchany od tyłu.
Już bardziej po chłopsku tego nie umiem wytłumaczyć.

Cytat:
podkreslam jeszcze raz moim zdaniem jak zrobimy kontre "ozone" to owszem kiedys kola przednie straca przyczepnosc ale najpierw zaczna bardziej skrecac


Jeśli twoja kontra będzie zdecydowana to koła stracą przyczepność prawie natychmiast. Wiadomo, jak będziesz kontrował "po trochu" to lepiej odrazu się katapultuj.
Albo zrób sobie prosty test.
Wybierz dowolny tor z długą prostą. Rozpędź się do dużej prędkości i gwałtownie skręć koła w dowolnym kierunku do oporu. Obawiam się, że samochów wcale nie skręci tam gdzie chciałeś ale zacznie w poślizgu przednich kół uciekać w stronę przeciwną
 
Centrum Fanów Symulatorów » Grand Prix Legends, Liga GPL Online, GPL WC » fizyka moje watpliwosci Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu
Skocz do: