Dołączył: 05 Sty 2006
Posty: 28
Miasto: wawa, gc city
2006-01-06, 16:16 DIY - dywagacje.
Swietnie, dzieki za opis... i oczywiscie czekam na opinie pozostalych wyjadaczy. Podkreslam, ze moje doswiadczenia z FF sa znikome, dlatego z ciekawoscia czytam rowniez wyjasnienia rzeczy prozaicznych.
***
Dodam moze jeszcze jeden watek do dyskusji... Jesli wykorzystamy bebechy z kierownicy wyposazonej w FF, to pozostanie nam wykorzystywac jej interface. Pytania wiec nastepujace:
1. Ktore stery maja w kierownicy pot. optyczny?
2. Ktore stery maja najwieksza dokladnosc sygnalu na wyjsciu?
3. Czy sa zestawy przewidujace podlaczenie pedalu sprzegla poprzez dodanie potencjometru - bez dodatkowej elektroniki (jesli nie wystepuja, to do pedalow chyba trzeba samodzielnie wykonac interface, ktory od razu bedzie mogl obslugiwac shifter i reczny).
Reklamy
lefty
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 9068
Miasto: Rzeszów
2006-01-06, 18:08 DIY - dywagacje.
Kekacz napisał:
Thrustmastery mialy paski, jak jest teraz - nie wiem.
Stare modele (srebrne pedaly) mialy system paskow, nowe (czarne pedaly) maja juz tylko zebatki. Fotki tych dwoch kolek mozna zobaczyc na www.slottweak.com
Co do Logitechow to zaznaczylbym, ze Logitech Formula Force mial system linek a nie paskow
tco_tm napisał:
1. Ktore stery maja w kierownicy pot. optyczny?
Na pewno ma go Logitech Momo Racing
Cytat:
2. Ktore stery maja najwieksza dokladnosc sygnalu na wyjsciu?
Jakiego sygnalu? Chodzi ci o dokladnosc potencjometrow?
Cytat:
3. Czy sa zestawy przewidujace podlaczenie pedalu sprzegla poprzez dodanie potencjometru - bez dodatkowej elektroniki (jesli nie wystepuja, to do pedalow chyba trzeba samodzielnie wykonac interface, ktory od razu bedzie mogl obslugiwac shifter i reczny).
Jesli chodzi o sprzeglo to chyba jedynie kolko firmy Act Labs posiadajace adapter do ktorego podpina sie pedaly (wersje ze sprzeglem lub bez) i do ktorego mozna tez podpiac RS Shifter (ktorego mozna tez uzywac z kolkami innych producentow).
tco_tm
Dołączył: 05 Sty 2006
Posty: 28
Miasto: wawa, gc city
2. Ktore stery maja najwieksza dokladnosc sygnalu na wyjsciu?
Jakiego sygnalu? Chodzi ci o dokladnosc potencjometrow?
Chodzi o dokladnosc konwertera A/D, ktory probkuje zmienne napiecie na potencjometrze i zamienia je na wartosc liczbowa przesylana przez port USB. Najprostsze uklady zapewniaja 8-bitowa dokladnosc, co daje wartosci od 0 do 255. Troche malo do opisania 270 st. obrotu kola kierownicy. Na 1 krok odczytu przypada wiecej niz 1 stopien skretu kierownicy, a biorac pod uwage niestabilnosc odczytu i konwersji, na pewno jest znacznie gorzej. Podejrzewam, ze w tanich konstrukcjach nikt nie silil sie na 10-bitowa dokladnosc (1024 wartosci).
Dodatkowo dochodzi kwestia czestotliwosci probkowania. W ukladach ktore znalazlem, szczytowa czestotliwoscia jest okolo 33Hz. Mysle, ze jest sporo konstrukcji, gdzie interwaly sa znacznie wieksze.
Cytat:
Jesli chodzi o sprzeglo to chyba jedynie kolko firmy Act Labs posiadajace adapter do ktorego podpina sie pedaly (wersje ze sprzeglem lub bez) i do ktorego mozna tez podpiac RS Shifter (ktorego mozna tez uzywac z kolkami innych producentow).
Czyli w zasadzie pozostaje samodzielnie wykonac pedaly, zapominajac o interfejsie kierownicy, ktory moze posluzyc tylko do obslugi steru kierunku.
Jesli chodzi o RS Shifter, to czytalem dawno temu, ze sterowniki od niego pasuja do wiekszosci padow, ktorych przyciski mozna wykorzystac w konstrukcji shiftera. Dodatkowo biorad pod uwage pad z analogowymi galkami, mozna myslec o ich wykorzystaniu jako osi pedalow - byc moze rozwiazaloby to problem konstruowania wlasnego interfejsu (koszty).
Jednak rozdzielczosc analogowych galek w padach zdaje sie byc bardzo niska, powiedzialbym, ze duzo ponizej 8-bitow. Jednak do pedalow w sumie nie potrzeba tak wielkich precyzji odczytu.
Jako oddzielny problem do przetestowania pozostaje kwestia rodzaju osi, na ktorych pkt "0" wystepuje w padach po srodku. Czy taka os mozna wykorzystac w symulatorze jako pedal, gdzie "0" powinno byc na brzegu? Czy moze program bedzie taka os uparcie traktowal jako mogaca przyjac wartosci plus i minus.
Ostatnio zmieniony przez tco_tm dnia 2006-01-06, 18:43, w całości zmieniany 1 raz
Mongoose
Dołączył: 05 Wrz 2001
Posty: 2292
Miasto: Gliwice
2006-01-06, 18:39 DIY - dywagacje.
tco_tm napisał:
3. Czy sa zestawy przewidujace podlaczenie pedalu sprzegla poprzez dodanie potencjometru - bez dodatkowej elektroniki (jesli nie wystepuja, to do pedalow chyba trzeba samodzielnie wykonac interface, ktory od razu bedzie mogl obslugiwac shifter i reczny).
Shifter i trzeci pedal robiacy za sprzeglo podpinalem osobno do komputera via game port. Na tamte czasy bylo to rozwiazanie najmniej skomplikowane i najtansze a sprawdzalo sie znakomicie. Recznego nie mialem analog ale bez problemu mozna jeszcze ze 2 osie podpiac w ten sposob do ukladu
tco_tm
Dołączył: 05 Sty 2006
Posty: 28
Miasto: wawa, gc city
2006-01-06, 18:44 DIY - dywagacje.
Mongoose napisał:
Shifter i trzeci pedal robiacy za sprzeglo podpinalem osobno do komputera via game port. Na tamte czasy bylo to rozwiazanie najmniej skomplikowane i najtansze a sprawdzalo sie znakomicie. Recznego nie mialem analog ale bez problemu mozna jeszcze ze 2 osie podpiac w ten sposob do ukladu
Jest to rozwiazanie, ale jesli zaczynamy robic od zera, to o game porcie w zasadzie powinnismy zapomniec.
Dołączył: 05 Sty 2006
Posty: 28
Miasto: wawa, gc city
2006-01-06, 19:44 DIY - dywagacje.
Fajne fotki. Dzieki.
Ciekaw jestem, czy mechanizm, elektronika i soft FF ma ograniczenia co do zakresu obrotu kierownicy. Czy kiedy zastosuje sie inny potencjometr (jesli trzeba), zmieni blokade, czyli zrobi wszystko co pozwoli uzywac kierownicy w szerszym zakresie (bez FF), czy FF bedzie dalej dzialal poprawnie.
Jeszcze jedna rzecz jest ciekawa, jak rozwiazali odczyt polozenia pedalu hamulca w systemach, gdzie jego skok jest praktycznie zerowy.
Dla zębatkowego FF (inne chyba tez) nie ma pewnie znaczenia kąt obrotu kierownicy. FF reaguje na to co dostanie od driverow a te przekazują to co gra przetworzyła na podstawie odczytnej wartości kąta z zakresu kiery.
Cytat:
Jeszcze jedna rzecz jest ciekawa, jak rozwiazali odczyt polozenia pedalu hamulca w systemach, gdzie jego skok jest praktycznie zerowy.
eee ??
tco_tm
Dołączył: 05 Sty 2006
Posty: 28
Miasto: wawa, gc city
2006-01-06, 20:05 DIY - dywagacje.
Cytat:
eee ??
Z archiwum wyciagnalem filmik Frex'a GP, gdzie pokazana jest regulacja twardosci hamulca. Widac, ze ten pedal praktycznie nie ugina sie pod naciskiem... gora 10-15 stopni. Chyba po prostu jest tam bardzo duza przekladnia.
Jak dziala polaczenie H-shifter'a ze sprzeglem? W sprzegle jest stycznik, ktorego wcisniecie jest potrzebne do zadzialania stycznikow w shifterze?
OT: Fajny jest SimConMOTION, ale zdupczyli sprawe z tym, ze kierownica (i ekran) pozostaje nieruchoma. Na 100% ma to wplyw na stopien "oszukania" ciala.
w126
Dołączył: 04 Lip 2003
Posty: 589
Miasto: Warszawa
2006-01-06, 21:02 DIY - dywagacje.
tco_tm napisał:
Jednak rozdzielczosc analogowych galek w padach zdaje sie byc bardzo niska, powiedzialbym, ze duzo ponizej 8-bitow. Jednak do pedalow w sumie nie potrzeba tak wielkich precyzji odczytu.
Wlasnie sprawdzilem pada Thrustmaster FireStorm Dual Power 2 i ma wlasnie 8-bitowa rozdzielczosc osi, ale za to az 4 osie.
tco_tm napisał:
OT: Fajny jest SimConMOTION, ale zdupczyli sprawe z tym, ze kierownica (i ekran) pozostaje nieruchoma. Na 100% ma to wplyw na stopien "oszukania" ciala.
W porownaniu z Force Dynamics 301 to jest zupelna bieda.
Moze jako baza do ewentualnych dalszych przerobek dobra bylaby ta kierownica 5-osiowa http://racing-forum.pulse.pdi.net/viewtopic.php?t=9908, chociaz jak czytam jeden watek ostatnio o problemach z inna kierownica Thrustmastera, to chyba troche balbym sie ja kupic.
tco_tm
Dołączył: 05 Sty 2006
Posty: 28
Miasto: wawa, gc city
2006-01-06, 21:27 DIY - dywagacje.
w126 napisał:
Wlasnie sprawdzilem pada Thrustmaster FireStorm Dual Power 2 i ma wlasnie 8-bitowa rozdzielczosc osi, ale za to az 4 osie.
Jak mozna to sprawdzic?
Cytat:
Moze jako baza do ewentualnych dalszych przerobek dobra bylaby ta kierownica 5-osiowa http://racing-forum.pulse.pdi.net/viewtopic.php?t=9908, chociaz jak czytam jeden watek ostatnio o problemach z inna kierownica Thrustmastera, to chyba troche balbym sie ja kupic.
W zasadzie nie ma potrzeby specjalnie napinac sie na te kilka osi, skoro sa rzadkoscia. Wystarczy z kierownicy wyciagnac sam mechanizm z elektronika i osia X, a reszte obsluzyc przez samodzielnie dorobione pedaly i shifter na bazie analogowego pada lub innego joysticka. 8 bitow dla pedalow z cala pewnoscia wystarczy. Pytanie tylko, co z zerem w srodku osi?
w126
Dołączył: 04 Lip 2003
Posty: 589
Miasto: Warszawa
2006-01-06, 22:56 DIY - dywagacje.
tco_tm napisał:
Jak mozna to sprawdzic?
DXTweak2 pokazuje dla kazdej osi wartosc 'Raw', ktora zmienia sie w zakresie od -128 do 127 i jestem w stanie zlapac wszystkie liczby po drodze a nie np. tylko co druga.
Cytat:
Pytanie tylko, co z zerem w srodku osi?
Moze w DXTweak2 ustawic dla osi w 'Calibration' 'Center' na rowny 'Min'.
Mozna tez miec unikat w skali swiatowej - pedaly z wibracja od pada.
Mongoose
Dołączył: 05 Wrz 2001
Posty: 2292
Miasto: Gliwice
2006-01-06, 23:09 DIY - dywagacje.
w126 napisał:
Moze jako baza do ewentualnych dalszych przerobek dobra bylaby ta kierownica 5-osiowa
2 osie pod padlessami to duble pedalu gazu i hamulca (przynajmniej w guillemontcie tak bylo a to chyba blizniacze konstrukcje) tak wiec nadal aktywnych niezlaznie osi jest 3 szt.
w126
Dołączył: 04 Lip 2003
Posty: 589
Miasto: Warszawa
2006-01-06, 23:13 DIY - dywagacje.
Ale ona chyba jest naprawde 5-osiowa rownoczesnie, bo w linkach, ktore tam podalem, jest napisane, ze mozna dokupic do niej drugie pedaly, podpiac je i miec sprzeglo (a wlasciwie nawet 2 ).
MaXyM
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 6289
Miasto: Kraków GG:1905678
2006-01-07, 00:34 DIY - dywagacje.
ta nowa kiera Thrustmastera ma faktycznie 2 dodatkowe osie - mozna podlaczyc zestaw dodatkowych 2 pedalow.
Natomist stare guillemoty/thrustmastery mialy faktycznie dublowane poty.