Riche zawiodles mnie troche piszac ze opony nie wplywaja na slajd i ich brak!
Wystarczy przejechac sie szybko (naprawde szybko) na gumie seryjnej, dobrej gumie seryjnej, i na slicku ... zreszta jest odczuwalna roznica nawet pomiedzy slickami, zupelnie inaczej jedzie sie na TA00 i na TA20 - zupelnie inna jazda!
Baa jak TA20 sie nie nagrzeje, to takze supelnie inaczej prowadzi sie samochod niz na tej samej oponie w jej optymalnej temperaturze pracy, ktora wynosi okolo 87 stopni celcjusza.
Jadac na Slicku, czesto opona trzyma tak mocno, ze auto porusza sie w zakrecie na 3 kolach, jezeli w ten sam zakret wjechalibysmy z taka sama predkoscia samochodem na seryjnych gumach, to mamy gwarantowany poslizg!
Jaki to bedzie poslizg? Zalezy od fizyki, czyli od wektorow jakie dzialaja na samochod i jak dzialaja na tem samochod. Nie mowie tutaj juz o wektorach pedu, i wektorach wypadkowych (sile odsrodkowej), ale takze o silach ktore dzialaja pionowo na kazde kolo! W zakrecie te sily sie zmieniaja, i jak nastapi odciazenie tylnych kol to tyl nam ucieka!
Aby zapobiec takiej jezdzie - slajdami - odpowiednio sie stroi zawieszenie.
Co zrobic aby tyl nam uciekal?
Wystarczy ze mamy lekka dupe, ktora jest wyzej niz przod, i ma wezszy rozstaw kol niz z przodu.
Aby tyl nie uciekal, nalezy postawic go rowno z przodem lub troszke ponizej, i postarac sie wyrownac szerokosci osi (choc trzeba uwazac bo moze za bardzo wypluwac przod na zakretach).
To tak ogolnikowo, bo oczywiscie dochodza do tego:
- twardosc sprezyny (lub drazki skretne w Francuskich samochodach)
- grubosc stabilizatorow (przod i tyl)
- twardosc gum w zawieszeniu (najlepiej zastapic teflonem - czyli UniBalami)
- charakterystyka i skok amortyzatorow
- wlasciwosci trakcyjne opon
Czynnikow jest naprawde wiele! Ale OPONY naprawde w bardzo znacznym stopniu wplywaja na prowadzenie sie auta.
Jak auto wprowadzic w poslizg? Jest wiele sposobow, ale najbardzej popularne:
FWD:
Reczny - ale mozna mocno sie przeliczyc z tym... wrecz nie bezpieczny w szybkich zakretach.
Lewa noga - odpowiednie kopniecie w hamulec w trakcie jazdy w zakrecie (moze sie nie sprawdzac w autach z ciezkim tylem!! bo nastapi uslizg przedniej osi... i mozna przodem pocalowac sie z jakims drzewkiem)
Odjecie gazu - gdy juz zakret sie prostuje, a my mamy dokrecony motor - tak 5000 - 5500 obrotow, nalezy gwaltownie ujac gazu i za chwile go dodac aby wyciagac sunacy bokiem samochod
Wrzucenie auta na 3 - ale trzeba uwazac bo moze wystapic tzw. RYBKA - ktora moze byc nie bezpieczna dla malo doswiadczonych kierowcow.
RWD:
Ujecie gazu - podobnie jak w FWD ale ujmujemy w momecie skretu w zakret i za chwile dodajemy aby utrzymac dluuugi slajd.
Redukcja - takze przed zakretem, strzelamy ze sprzegla przekladajac np z 4 na 3 ... i mamy piekny slajd

trzeba zrobic tak ze jak wepniemy bieg nizej to musimy trafic w wysokie obroty!
Wrzucenie auta - takze na trzy.. przed np. lewym zakretem, rzucamy auto w lewo, w prawo, w lewo i katrujemy

Czesto te mtode stosujemy razem z metoda ujecia gazu.
AWD:
Tu jedzie sie podobnie jak FWD, ujecie gazu, lub lewa...
Pamietac nalezy ze kazdy POSLIZG to strata czasu!! Jedynie nieraz na niektorych zakretach oplaca sie USLIZG, ktory moze przyniesc lepszy czas niz jazda na okretke - zreszta takie UZLIZGI doskonale znamy z GPL.
To narazie tyle... wedlug mnie w LFS jezdzi sie dosc realistycznie, choc nie czuc tam predkosci. Rally Masters fajne, ale auta przesadnie bokami smigaja, i nie hamuja jak powinny... oponki chyba troche za sliskie tam sa. Colin'y to juz wogole nie pytajcie... V-Rally - dajcie spokoj...
GPL - nie musze sie chyba wypowiadac

Choc drazni mnie pare rzeczy...
Wychodza takze fajne MODY jak np. ETCC03 - tam jazda jest tez ciekawa, ale takze to nie jest to.
To tyle na dzis...