2006-01-03, 16:32 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
Gram już jakiś czas w civ4 i pogłębia się moje wrażenie, że AI w tej grze niewiele podniosło się od czasu civ1. Komputer już na starcie dostaje znaczną przewagę np na poziomie Monarch ma 2-3 archer,setler i worker. Ma 3 miasta po 20 turach. W czasie wojny zawsze wie, które nasze miasto ma najsłabszą obronę i jeśli jest to miasto nabrzeżne dokonuje tam desantu. Chciałbym aby w Civ5 inteligencja komputera nie sprowadzała się do takich "sztuczek". Było by ciekawie gdyby przynajmnie w Single AI dostosowywał taktykę do naszej gry i aby nie był taki przewidywalny w swych posunięciach. Takie rozwiązania były już dawno w grach np X-Com Apocalipsa, gdzie komputer zmieniał taktykę analizując nasz sposób gry. Nie znam angielskiego bo wysłał bym parę słów "pochwał" autorom civ 4, którzy skupili się nad formą a nie treścią.[/list]
2006-01-04, 11:21 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
Do tego potrzebna jest siec neuronowa, na podstawie której komputer mógłby się uczyć i korzystać ze strategi przeciwnika
Pamiętaj, że AI komputera musi oszukiwać aby wygrać z człowiekiem
Mongoose
Dołączył: 05 Wrz 2001
Posty: 2292
Miasto: Gliwice
2006-01-04, 13:30 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
Eeee tam nie koniecznie zaraz siec neuronowa ... Jest pare bardziej "skomplikowanych" tytulow, akurat na polce ze strategiami, gdzie komputer swietnie sobie radzi nie oszukujac w zywe oczy (albo robi to tak, ze nie mozna mu tego udowodnic ) i nie dzialajac schematycznie toczka w toczke co niewatpliwie daje wiecej przyjemnosci przynajmniej offline. To chyba kwestia takich a nie innych algorytmow zaimplementowanych w programie. A siec neuronowa to przyszlosc, miejmy nadzieje ze w miare niedaleka
Richie
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 20333
Miasto: Lublin/Wrocław
2006-01-04, 13:36 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
z tego co wiem, ilosc zaleznosci, parametrow itp w civce zawsze byla kilkukrotnie wieksza niz w innych grach, wiec ciezko to tak naprawde ocenic od strony gracza tylko, dzis w artykule zagramanicznym czytalem, ze civ4 ma ok 2-3 KROTNIE wiecej bledow i algorytmow, niz moglaby miec, gdyby nie bylo w niej multi i AI
MaXyM
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 6289
Miasto: Kraków GG:1905678
2006-01-04, 13:38 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
no gdyby nie bylo AI to chyba granie w toto mijaloby sie z celem
PS. Jesli w simy moto sie jezdzi a nie gra a Civka jest simem to jaka czynosc sie tu wykonuje?
2006-01-04, 18:56 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
Szachy mają określone strategie, wpisanie milionów strategi do pamięci komputera naprawdę ułatwia mu zadanie
Komputer oparty na sieci nie uronowej nie dość żeby się uczył kombinacji i nowych strategii to jeszcze potrafiłby doskonalić już nabytą wiedzę.
W teorii sieć neuronowa jest pierwszym krokiem do sztucznej inteligencji świadomej...
lefty
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 9068
Miasto: Rzeszów
2006-01-04, 19:47 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
MacDante napisał:
W teorii sieć neuronowa jest pierwszym krokiem do sztucznej inteligencji świadomej...
Ta i kiedys maszyny przejma kontrole nad ludzmi, jak w Terminatorze
Richie
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 20333
Miasto: Lublin/Wrocław
2006-01-04, 20:00 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
co do szachow policz sobie speedy lopatologicznie ilosc pionkow vs ilosc obiektow postaci jednostek budynkow w civce, potem ilosc pol szachownicy i ilosc pol na mapie civki, potem pomysl ze jedno mnozac przez drugie, kiedy obie wartosci sa xx razy wieksze otrzymujemy xxxx razy wieksza ilosc kombinacji, w Civce jest ich za duzo zeby wprowadzic wszystkie na sztywno, a algorytmy dostosowujace AI do sposobu gry gracza i sytuacji w grze musza byc naprawde bardzo zlozone, rozbudowane, do tego w szachach od 100 lat nie zmienilo sie nic w zasadach ilosci pionkow szachownicy itd a tu co 2-3 lata od nowa wszystko trzeba wymyslac, jednym slowem porownanie nietrafione mocno
Speedy
Alfa
159
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 5076
Miasto: Poznań
2006-01-04, 21:09 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
Cytat:
w Civce jest ich za duzo zeby wprowadzic wszystkie na sztywno
A w szachach da się wszystkie kombinacje wpisać na sztywno?
Zwyczajne bezmyślne analizowanie różnych kombinacji jedna po drugiej się w szachach nie sprawdza. Programy które to robią są po prostu słabe. Trzeba stosować bardziej wymyślne algorytmy.
Richie
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 20333
Miasto: Lublin/Wrocław
2006-01-04, 22:56 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
tez sie nie da, ale ilosc kombinacji wiec i zlozonosc algorytmow na oko porownujac tylko te 2 wartosci ktore podalem (ilosc i rodzaj pionow vs ilosc i rodzaj jednostek budynkow oraz ilosc pol szachownicy vs ilosc pol na mapie + okres w jakim opracowuje sie juz xx lat algorytmy do szachow vs pare lat gora w civkach) jest kilkanascie/kilkadziesiat/kilkaset razy wieksza w civce niz w szachach zeby to opisac, no i AI w szachach jest tylko jeden
2006-01-05, 10:53 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
Obawiam się, że algorytm szachowy działa tak:
Komputer: (analiza ruchu przeciwnika pinek A2 na A2)
: 139573875754949854.... możliwych kompinacji ruchu z czego 18587485748 daje możliwość zwycięstwa.
Kolejne ruchy ....
Kolejne ruchy ....
Kolejne ruchy ....
Komputer: (analiza ruchu przeciwnika WIEŻA z H5 na H4 bije GOŃCA)
ilość możliwych kombinacji do zwycięstwa:
11 z czego 3 daja szanse na zwyciestwa
wybiera kombinacje z 3 w zaleznosci od procentowej sznsy na zwyciestwo...
i tak aż do mata lub Pata
CO do cyvilizacji nie ma czegoś jak standardowe zagranie co w szachach jest zawsze standardowym.
MaXyM
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 6289
Miasto: Kraków GG:1905678
2006-01-05, 12:23 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
W szachach komputer nie tylko sprawdz mozliwe kombinacje. ale ma faktycznie zapisane mozliwe strategie. i nie jest to taki prosty algorytm
Co do Civki.. nie sadze zeby jej zlozonosc liczylo sie na podstawie ilosci obiektow na planszy. Bo klas obiektow jest duzo mniej. kazdy z tych obiektow dba o swoje parametry. W razie przekroczenia jakis warunkow zglasza to a system na podstawie mozliwosci/wymagan wybiera optymalna droge.
IMHO oszukiwanie w takiej grze to pojscie programistow na latwizne.
To troche tak jakby w simie moto dac AI wiekszy grip i wieksza moc.
A AI to nie musza byc sieci neuronowe. te akurat tu by sie nie nadaly w ogole. bo sieci neuronowe sluza do porownywania wzorcow (kojarzenia). Natomiast do poszukiwania najoptymalniejszych rozwiazan mozna by uzyc algorytmy genetyczne. I nie jest to jakas tajemna wiedza z NASA. Takie rzeczy sie robi na studiach jako projekty (nawet nie prace dypl).
Tak wiec to ze Civka dodaje zawodnikom AI potajemnie jakies jednostki to jest po prostu jawne oszukiwanie, zwiazane z lenistwem programistow (lub budzetem - choc jak powiedzialem wczesniej alg. AI to nie jest jakas filozofia i mozna w 2 mies napisac)
PS. Oczekuje ze Richie znow napisze ze sie wymadrzam w temacie o ktorym nie mam pojecia
Richie
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 20333
Miasto: Lublin/Wrocław
2006-01-05, 12:50 Co zniechęca mnie do Civilization 4?
dokladnie widac, ze w ogole nie grales w Civke, no ale skoro klawiatura, ktorej nigdy nie dotykales potrafisz stwierdzic ze MUSI byc niewygodna do pisania to i o Civce pisz sobie, pisz smialo watpie zeby ktos jeszcze zwracal uwage na twoje teorie