Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 796
Miasto: New England
2001-12-13, 09:55 Force Feedback
Uklady mechaniczne maja zwloke w dzialaniu. Gdyby GPL wysylalo na bierzaco aktualne informacje o silach do kierownicy to kierowca zawsze odbieralby je z opoznieniem. Np wjezdzasz na kraweznik, widzisz ugiecie sie zawieszenia a kierownica reaguje zauwazalnie pozniej. Tak wiec GPL stara sie przewidziec co sie stanie za latency sekund i takie wysyla impulsy do kierownicy. Im gorszy sprzet tym wieksze powinno by latency. Ustalac mozna wlasnie dzieki testom z kraweznikiem lub innym ktore zaraz poda vette bo jest najlepiej zorientowany.
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2001-12-13, 19:09 Force Feedback
skoro Ozone wywoluje mnie do tablicy to jak znajde chwilke czasu i podam ci model postepowania. Ale generalnie Ozone to ujal bardzo dobrze i wlasnie o to chodzi ze GPL niejako "przewiduje" co sie zaraz stanie i z minimalnym wyprzedzeniem podaje dane do FF aby byl zachowany timing.
Tak na szybko to trzeba od razu zaznaczyc ze nie ma jednej slusznej metody ustawienia jedynego wlasciwego latency gdyz to zalezy w duzym stopniu od indywidualnych upodoban i czucia (tak jak z muzyka ) wiec musisz sie skupic na tym zeby w twoim odczuciu wsio bylo OK.
Terstowanie latency powinienes zaczac :
-wylacz centering spring w opcjach kontrolera i profilerze jezeli go uzywasz !!!
- wlaczyc sobie w opcjach grafiki GPL raczki i kierownice (oczywiscie kokpit obowiazkowo)
- nastepnie stojac w miejscu skrec kola w prawo lub lewo.
- nie trzymaj kierownicy w rekach !!!!
-powoli dodaj gazu..zaobserwujesz ze bolid rusza i sam prostuje kola. Podczas tego manewru obserwuj ruch kierownicy w kokpicie i twojej na biurku. Chodzi o to zeby byl dokladnie zsynchronizowany. Za pierwszym razem nic nie zauwazysz wiec pewnie bedziesz musial powtorzyc probe kilkanascie razy az zaczniesz cos lapac
Drugi test juz drogowy to wjazd na krawezniki np czy w otarcie sie o bande. Takze chodzi o zgranie tego co widzisz z tym co czujesz.
Na samym koncu przychodzi pora na test drogowy a dokladnie o transfer masy oraz o uslizg kol.
Dokaldne ustalenie latency wymaga sporo doswiadczenia i czasu...niestety. Najwazniejsze zebys jak najlepiej czul zachowanie bolidu i przestac ekseprymentowac jezeli poczujesz sie juz pewnie i komfortowo przy danych ustawieniach.
Zeby bylo zabawniej to bedziesz musial takze dostosowac swoj FF do vroca gdy bedziesz chcial jezdzic online i wcale nie wystraczy wpisanie ustawien FF z core.ini.
Ale to juz opowiastka na inna okazje :smile:
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: vette dnia 2001-12-13 18:27 ]
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2001-12-13, 19:55 Force Feedback
A tak na koniec to mam jeszcze jedna refleksje.. W sumie cale latency dampingi i sily nie maja jakiegos ogromnego znaczenia ze wzgledu na realizm bo FF w symulatorach jest dalej czyms malo doskonalym i w niewielkim stopniu przekazuje to co sie dzialo by w rzeczywistosci.
Kazdy kto w GPL pierwszy raz wlaczy FF bedzie bardzo zdziwiony i bedzie mial problemy z jazda i pewnei powie ze do rzeczywistosci jest bardzo daleko. Chodzi tutaj glownie o to co najtrudniej oddac za pomoca FF czyli to co jest najbardziej zlozone i subtelne czyli uslizgi i transfer mas.
Jaki jest wiec pozytek z FF ? Ano taki ze po pewnym czasie czlowiek sie adaptuje do FF i zaczyna wiazac pewne wrazenia dostarczane przez FF z tym co sie dzieje z bolidem na torze. Stad juz tylko maly krok do czerpania prawdziwego pozytku z FF czyli wiazania wrazen jakie daje FF z tym co sie zaraz stanie z bolidem !!
Masz wiec jeszcze oprocz wrazen dzwiekowych i wizualnych jeszcze jedno zrodlo informacji o zachowaniu bolidu.
jest tez oczywisty minus FF. Podczas jazdy musisz walczyc z kierownica co wplywa na precyzje sterowania. Pytanie z czego jest wiecej kozysci
Speedy
Alfa
159
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 5076
Miasto: Poznań
2001-12-14, 01:12 Force Feedback
Noo... a z czego jest więcej korzyści?
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2001-12-14, 08:18 Force Feedback
....nie wiem !!!
z jednej strony Mlod (kiera bez FF)
z drugiej Huttu (kiera z FF)
z trzeciej IceMan (joy)
wiec chyba tak naprawde trzeba miec po prostu talent i mozna jezdzic nawet na jakims badziewiu a i tak czasy beda kosmiczne. No a bez talentu to nie pomoze najlepsza kiera za kilka tysiecy $.
Darkman
Dołączył: 13 Lis 2001
Posty: 2433
Miasto: Tychy
2001-12-14, 09:01 Force Feedback
Dzięki bardzo za wyczerpujący wykład. Centering spring'a nie używam od początku i pierwszy test jaki robiłem w GPL-u z kierownicą gdy pierwszy raz odpaliłem to cudo to właśnie skręt kołami przy zatrzymanym bolidzie i próba czy wyprostuje koła przy ruszaniu. Oczywiście tak się stało i to był pierwszy odzew szacunku do GPL-a gdy odpaliłem go po raz pierwszy. Teraz przetestuje i ustawie to latency zgodnie z waszymi wytycznymi i zobaczymy co się stanie. Ciężko opanować samochód na setupach Huttu więc może będzie to kolejny krok w walce o lepsze trzymanie się na torze. A że beztalenciem nie jestem to za niedługo jak sądzę (do przyszłej zimy:)??) moje czasy będą oscylowały w strefie pierwszej dziesiątki.
Speedy
Alfa
159
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 5076
Miasto: Poznań
2001-12-15, 00:28 Force Feedback
Hehe, mocna zapowiedź
Powodzenia
ceer
Dołączył: 21 Sie 2001
Posty: 1897
Miasto: Poznan (GG3734938)
2001-12-16, 20:25 Force Feedback
Ciesze sie ze vette napisal pare slow porownania, bo po cichutku chodzi po glowie zakup MS FF, chociaz jak znam zycie i siebie, to dopiero jak zajade mojego zoltego Logi (a ta cholera sie trzyma dzielnie ). Tak z czystej ciekawosci - jest sens jazdy z FF z wysuwanego blatu biurka? Obecnie tak jezdze i nie stanowi to problemu, a sily Forca po prostu nie mialem okazji sprawdzic...
I jeszcze jedno - na czym jezdzi w takim razie Mlod
vette
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 2977
Miasto: Wrocław
2001-12-16, 20:32 Force Feedback
ja jezdze od samego poczatku na wysuwanej polce ze stolika komputerowego. Nie jest tak zle. Czasem na wyscigi ligowe biore tasme klejaca i unieruchamiam polke i wtedy jest calkowicie stabilne.
Mlod jezdzi na kierownicy zrobionej przez jego brata. I jak wspominalem nie chce jej sprzedac za zadna kase
Richie
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 20333
Miasto: Lublin/Wrocław
2001-12-16, 21:12 Force Feedback
na czym jezdzi mlod to sobie poogladaj zdjecia z ZW link masz u gory forum
ceer
Dołączył: 21 Sie 2001
Posty: 1897
Miasto: Poznan (GG3734938)
2001-12-16, 23:37 Force Feedback
obejrzalem 4
Czy brat Mloda pracuje dla NASA???
Teraz wszystko rozumiem 3
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: ceer dnia 2001-12-16 22:39 ]
Ozone
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 796
Miasto: New England
2001-12-17, 17:19 Force Feedback
rozumiesz... to moze mi wytlumaczysz. hehe
ceer
Dołączył: 21 Sie 2001
Posty: 1897
Miasto: Poznan (GG3734938)
2001-12-17, 21:44 Force Feedback
Nie wiesz??
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: ceer dnia 2001-12-17 20:47 ]
PiotreQ
2001-12-17, 22:22 Force Feedback
Cytat:
On 2001-12-17 20:44, ceer napisał:
Nie zdziwilbym sie gdyby podczas jazdy gdzies na wysokosci oczu pojawial sie nad blatem stolu HUD
Kurde, jeśli tak to Mlod nosi jakieś specjalne szkła kontaktowe bo w ZW nie było nic widać