Centrum Fanów Symulatorów » Hardware & Software » 64-bitowe systemy operacyjne
Napisz nowy temat    Odpowiedz do tematu

64-bitowe systemy operacyjne

Autor Wiadomość
M. C. Viper





Post2002-04-05, 21:48      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
mam zapytanie (ostatnio to w zasadzie tylko pytam , ale kazdy fachowiec kiedys pytal)
otoz czytalem cosik o Windows.Net Server Family i natknalem sie ze kilka z nich bedzie 64-bitowych. moje pytanie brzmi, na czym ta 64-bitowosc polega? nie znam sie na tym na tyle wiec nie mam zielonego pojecia

wiem ze np. (bardzo prosty przyklad) w pelni 32-bitowy (podobno) jest WinXP, co widac przy zgrywaniu dyskietki. w windowsach z serii 9x system "poswiecal" sie calkowicie dyskietce, tutaj (XP) natomiast mozna robic do woli inne czynnosci bez zrywania systemu.

tak wiec czym szczegolnym wyrozniaja sie systemy 64-bitowe od starszych?

i w sumie jeszcze jedno: czy sam WinXP Pro jest 64-bitowy?

_________________
Pozdrawiam,

Michał 'mcviper' Musiał
mcviper@gad.pl
GG#: 10444
 
Reklamy
Nogal


Dołączył: 18 Sie 2001
Posty: 5672
Miasto: Kraków

Post2002-04-05, 21:50      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
polega to na tym , ze slowo ma 64 bity , ale moge sie mylic bom nawalon
 
M. C. Viper





Post2002-04-05, 21:56      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
Nogal:
Cytat:
slowo ma 64 bity

hmmm... sorry, ale malo mi to mowi, dla mnie slowo jest liczone w liczbie liter (sic!) , a tak na powaznie to myslalem ze kazdy znak odpowiada 1 bajowi (8 bitow)
pewnie tu wlasnie myle rozumowanie, ale wlasni dlatego prosze o wyjasnienie
 
PiotreQ





Post2002-04-05, 22:11      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
Różnica jest taka jak pomiędzy Win3.x (16 bit) a Win9x (32bit). Długość "słowa" przekłada się na wydajność, czyli szybkość przetwarzania danych.
Żeby całość miała ręce i nogi, to system 64 bitowy powinien pracować na 64 bitowych procesorach.
 
M. C. Viper





Post2002-04-05, 22:39      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
ok, ale wobec tego, czym jest to slowo?

a jakie to sa procki 64-bitowe?

no i powiedzcie czy WinXP Pro jest 64 czy 32-bitowy?
 
PiotreQ





Post2002-04-05, 23:42      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
Windows XP zarówno Home i Pro są 32 bitowe.

Słowo to jest grupa bajtów która jest umieszczona w pamięci pod wspólnym adresem. Jeśli słowo jest 32bitowe to składa się z 4 bajtów. Słowo 64bitowe składa się z 8 bajtów. Słowa składają się na rozkazy języka maszynowego. Im dłuższe słowo, tym szybciej można pobrać rozkazy do przetwarzania (mniej operacji na adresach i mniejsze prawdopodobieństwo chybienia).

Procesory "domowe" są 32 bitowe. Procki 64 bitowe to bajka dla wysokowydajnych serwerów i na skalę masową dopiero pieśń przyszłości. Chociaż w informatyce przyszłość to już jutro
Zarówno Intel i AMD pracują nad swoimi konstrukcjami 64 bitowymi (inni producenci oczywiście też). Itanium, rodzina Hammerów. Chociaż chodzą słuchy, że pierwsze te procki będą jakimiś hybrydami 32/64 bitowymi w celu zachowania kompatybilności. Intel ma mieć wewnętrznego "tłumacza kodu" a AMD jakąś wydajniejszą jednostkę.

Jak się chwilę zastanowić to VIA i SIS już pracująnad chipsetami dla procesorów 64 bitowych, więc chyba jednak niedługo możemy się spodziewać takich procesorów w naszych domach
 
M. C. Viper





Post2002-04-06, 00:16      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
PiotreQ dzieki. a jaki jest szacunkowy wzorst wydajnosci? mozna to dostrzec?
 
PiotreQ





Post2002-04-06, 00:26      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
Wszystko zależy od tego, czy kod aplikacji jest zoptymalizowany pod 64 bity, czy procesor sam musi tłumaczyć instrukcje.
AMD szacuje, że jego Hammer będzie ok. 30% wydajniejszy od Athlona XP z tym samym zegarem dla dziesiejszych (czyli nie zoptymalizowanych) aplikacji.
 
Gregor


Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 2784
Miasto: Wroclaw

Post2002-04-06, 09:05      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
Cytat:

On 2002-04-05 21:48, M. C. Viper napisał:
wiem ze np. (bardzo prosty przyklad) w pelni 32-bitowy (podobno) jest WinXP, co widac przy zgrywaniu dyskietki. w windowsach z serii 9x system "poswiecal" sie calkowicie dyskietce, tutaj (XP) natomiast mozna robic do woli inne czynnosci bez zrywania systemu.

ten przyklad akurat nie ma nic wspolnego z 'bitowoscia' systemu - zalezy tylko od tego jak jest zorganizowany w systemie multitasking czyli wielozadaniowosc i dostep poszczegolnych procesow do zasobow kompa
w NT/W2K/XP jest wielozadaniowosc z wydziedziczaniem (czy jakos tak sie to nazywa) czyli prawdziwa a nie udawana tak jak w Win9x.
64-bitowe wersje NT/W2K/XP byly robione chyba dla Alphy i napewno dla intelowskiego IA64
natomiast AMD wykombinowalo x86-64 czyli rozwiniecie dochczasowej architektury do 64 bitow co jest na tyle skuteczne ze intel z duzym opoznieniem zaczal kombinowac cos podobnego (wiadomo ze z miejsca wszystkie aplikacje nie zostana przerobione na 64 bity)
 
MaXyM


Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 6289
Miasto: Kraków GG:1905678

Post2002-04-08, 08:04      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
Z tą bitowością to jest tak jak mówicie, jednak poprawię tu PiotraQ. Bitowość nie jest zależna jak ułożone są dane w pamięci bo bajty zawsze leżą jeden za drugim (w systemach opartych na x86 jeden przed drugim ). Chodzi tu o sposób pracy na danych z pamięci. I tak bitowość komputera można rozróżnić ze względu na rodzaj jednostki CPU oraz system operacyjny (zauważcie jaka to bzdura ale wypadku M$ wszystko jest możliwe).

Z klasyfikacją CPU to różnie bywało. Istniały definicje że bitowość procesora jest zależna od szerokości szyny adresowej, szyny danych czy wielkości rejestrów. Oczywiście branie tu pod uwagę szerokość szyny adresowej może mieć znaczenie tylko pod względem marketingowym. Powinno się uważać że procesor X-bitowy to taki który posiada rejestry co najmniej X-bitowe potrafiąc wykonywać operacje na danych X-bitowych w jednym kroku (bez konwersji danych na poziomie mikrokodu etc).

Natomiast system operacyjny X-bitowy to taki który potrafi pracować z aplikacjami 32-bitowymi, wymieniać dane pomiędzy modułami systemu w arytmetyce 32-bitowej, oraz adresować pamięć o takiej wielkości (4GB).
Jak to się ma do rzeczywistości? Ano śmiesznie. O ile Win3 był całkowicie 16-bitowy o tyle Win95 i 98 uchodziły już za 32 bitowe. Co było bzdurą z kilku względów. Po pierwsze jądro systemu było 16 bitowe, po drugie większośc bibliotek systemowych była 16 bitowa. Co to oznaczało? Wiadomo. Oczywiście mniejszą wydajność. Jednakże systemy te umożliwiały urychamianie aplikacji 32-bitowych.

Natomiast Windows na jądrze NT jest wpełni 32 bitowy.

Aaa. No a teraz kwiatek który znalazłem przy okazji tego tematu na stronie Hogi. Normalnie ręce się pocą a scyzoryk otwiera jak się widzi taką ignorancję. A potem przeczyta to młodsze pokolenie i będą przeświadczeni że łyknęli wiedzy:

16 - bitowy - 16-bitowy to termin, oznaczający że coś może przesyłać w jednym momencie 16 bitów danych. Termin stosowany jest zazwyczaj w stosunku do aplikacji systemu MS-DOS lub aplikacji Windows 3.1 które pracują grupując jednorazowo szesnaście bitów danych. Aplikacje szesnastobitowe dzielą pojedynczą część pamięci operacyjnej mogą zatem pracować jedynie w pozornej wielozadaniowości.

a pewnie w innych systemach to aplikacje nie używają wspólnej pamięci. Chyba komuś coś dzwoniło o ochronie pamięci, ale jaki to ma związek z bitowością systemu... ??

32-bitowy - 32-bitowy to termin, oznaczający że coś może przesyłać w jednym momencie 32 bity danych. Termin ten stosowany jest zazwyczaj w stosunku do aplikacji Windows 95/NT które pracują grupując jednorazowo trzydzieści dwa bity danych. Dzięki temu możliwa jest lepsza organizacja pamięci operacyjnej. Aplikacje trzydziestodwubitowe mogą pracować w trybie prawdziwej wielozadaniowości.

a co to jest prawdziwa wielozadaniowość? hehe
, nigdy nie sądziłem że wielozadaniowośc jest zależna od bitowości systemu tym bardziej że np. Amiga była maszyną 16 bitową a miała multitasking, z wydziedziczaniem.
No ale jeszcze parę kwiatków z tej strony

Binaria - pliki binarne (ang. Binary file) to określenie plików z danymi zapisanymi w formie 8-bitowych sekwencji (np. grafiki lub pliki dźwiękowe) lub jako wykonywalnych kodów o rozszerzeniu EXE zrozumiałych najczęściej jedynie dla komputera.

AIFF - AIFF to ośmio bitowy format monofonicznego pliku dźwiękowego opracowanego przez firmę Apple Computers i służący do cyfrowego zapisu dźwięku WAV.

To ciekawe bo AIFF to format obsługujący też a może nawet przede wszystkim 16 bitowy dźwięk.

No to tyle...


_________________
VH6, CelII533@800, 256MB, ATI Radeon7500, SB Live 1024 Player, Guillemot Force Feedback Wheel

[ Ta wiadomość została zmieniona przez: MaXyM dnia 2002-04-08 08:13 ]
 
M. C. Viper





Post2002-04-08, 22:54      64-bitowe systemy operacyjne Odpowiedz z cytatem
no po takim wyjasnieniu to EOT.
MaXyM: dzieki!
 
Centrum Fanów Symulatorów » Hardware & Software » 64-bitowe systemy operacyjne
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu
Skocz do: