No wlasnie, lefty moze u ciebie odswiezanie nie ma nic wspolnego z tym jak masz podpiety monitor, u mnie ma I nie chodzi o to ze nie mam 37 klatek, bo mam non stop Jeno kuwa tnie mi teraz obraz zło jakieś ! Dwać 60 fps Kurde jak gość to wyda, bede musiał mu posłać czteropak żubra
Reklamy
Paulo
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 476
Miasto: Zielona Gora
2009-01-26, 22:07 GPL w 60fps
lefty napisał:
Co do pribludy i monitorów panoramicznych to da się zgrać jedno z drugim. Kiedyś Tytus mi w tym pomagał, nie pamiętam już jednak co i gdzie trzeba było ustawiać/zmieniać
Nie mam zielonego pojęcia o jakim "zgrywaniu" piszesz. A używałem priblude w wielu rozdziałkach od 1024x768 po 1920x1080, i nigdy nie miałem żadnego problemu.
oduck_reloaded
Dołączył: 19 Lut 2007
Posty: 682
Miasto: Warszewa
2009-01-27, 00:31 GPL w 60fps
ja juz wszystko kumam
mi nie rwie (cokolwiek by to mialo oznaczac), bo monitor, na ktorym uruchamiam gry, mam podlaczony pod wyjscie analogowe i ustawiony (zbieg okolicznosci) w 72Hz (maksymalnie da sie ustawic 75, wyzszych wartosci mimo ze sa do wyboru monitor mi nie obsluguje). a faktycznie (nigdy nawet tego nie sprawdzalem bo nie mialem po co - ten drugi, ktory jest przez DVI, ma jeden jedyny tryb odswiezania - 60Hz. tak jest na wszystkich monitorach przez DVI?? kicha troche
ale teraz rozumiem skad te 60 FPS a nie 72 na przyklad, zeby mniej kombinowac z engine GPL - bo pewnie wiekszosc ma te swoje wypasione monitory panoramiczne podlaczone po DVI i tylko 60 Hz do wyboru, si?
a myslalem, ze w przypadku LCD odswiezanie to juz relikt przeszlosci, ktorym nie trzeba sie przejmowac (w koncu obraz sie swieci caly czas a nie jak w kineskopach elektrony zapierdzielaja po calosci paredziesiat razy na sekunde)
DariuszM
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 4793
Miasto: Poznan
2009-01-27, 00:46 GPL w 60fps
mój na DVI może pójść na 60, na 75Hz - do wyboru do koloru..
+JacKill+
Dołączył: 09 Maj 2005
Posty: 1360
Miasto: Okolice Kielec;)
2009-01-27, 00:59 GPL w 60fps
Trochę teorii:
Pytanie:
Jaką ustawić częstotliwość odświeżania? Dlaczego jest zalecane tylko 60Hz?
Odpowiedź:
W monitorach kineskopowych i ciekłokrystalicznych, parametr częstotliwosć odświeżania, a bardziej fachowo częstotliwość odchylania pionowego ma zupełnie odmienne znaczenie.
Obraz na kineskopie jest rysowany przez wiązkę elektronów omiatającą ekran tyle razy na sekundę, ile wynosi częstotliwość odświeżania. Czyli obraz na ekranie jest tworzony (odświeżany) tyle razy na sekundę ile wynosi ten parametr. Przy pewnych wartościach granicznych, ludzki wzrok zauważa to jako mruganie ekranu lub nie. Polska Norma okresla tą wartość na poziomie 72Hz, ale z reguły stosuje się 75Hz, 85Hz, 100Hz a czasem nawet więcej. Poniżej 72Hz wyraźnie wyczuwa sie migotanie ekranu prowadzące do szybszego meczenia się wzroku.
Obraz na monitorze LCD również jest tworzony tyle razy na sekundę ile wynosi częstotliwosć odświeżania, ale struktura ciekłokrystaliczna nie "gaśnie" w odróżnieniu od luminoforu kineskopu. Świecenie punktów ekranu LCD jest ustawiane na stałe i choćby odświeżanie odbywało się nawet z częstotliwoscią 30Hz mruganie ekranu nie jest widoczne. W praktyce monitor LCD wyświetla obraz w sposób ciągły, więc nie jest sensowne zwiekszanie częstotliwosci odświeżania, gdyż prowadzi to tylko o zwiększonego obciążenia układów monitora i większego poboru energii.
Tryby graficzne z wykorzystaniem większych częstotliwosci są akceptowane przez monitory LCD po to, aby zapewnić zgodność z popularnymi trybami graficznymi wiekszosci sterowników kart graficznych. Gdyby na przykład, po zainstalowaniu sterownik karty ruszył z domyslna częstotliwością 75Hz, monitor nie synchronizujący się z takim sygnałem, wyświetliłby czarny ekran z komunikatem o przekroczeniu dopuszczalnych wartości. A to byłoby nieeleganckie.
W odróżnieniu do monitorów kineskopowych zmiany częstotliwości odświeżania na monitorach LCD może mieć wpływ na jakosć obrazu, a szczególnie smużenie. Struktura ciekłokrystaliczna reaguje wolniej niż jest odświeżany obraz. Może zatem nastepować wytrącanie ciekłych kryształów w czasie trwania przejscia w inny stan koloru, przez "wchodzącą" w tym czasie nastepną klatkę. Z teorii budowy i działania LCD wynika, że bedzie to miało miejsce tym cześciej, im wieksza będzie częstotliwość odświeżania.
EDIT: Tearing widac np. patrząc na płot jadąc po prostej (Monza, pod mostkiem). Górna część płotu nie pokrywa się z dolną. A co do płynności to np. drzewa poruszają się skokowo.
oduck_reloaded
Dołączył: 19 Lut 2007
Posty: 682
Miasto: Warszewa
2009-01-27, 01:25 GPL w 60fps
aaa to juz kumam ten tearing:) dosyc powszechne zjawisko faktycznie, ja zawsze wlaczalem vsync na to wlasnie ale nawet nie wiedzialem skad to sie bierze i po co:)
thx
lefty
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 9068
Miasto: Rzeszów
2009-01-27, 19:08 GPL w 60fps
Wujo napisał:
No wlasnie, lefty moze u ciebie odswiezanie nie ma nic wspolnego z tym jak masz podpiety monitor, u mnie ma I nie chodzi o to ze nie mam 37 klatek, bo mam non stop Jeno kuwa tnie mi teraz obraz zło jakieś ! Dwać 60 fps Kurde jak gość to wyda, bede musiał mu posłać czteropak żubra
Patrz post Jackill'a.
oduck_reloaded napisał:
mi nie rwie (cokolwiek by to mialo oznaczac), bo monitor, na ktorym uruchamiam gry, mam podlaczony pod wyjscie analogowe i ustawiony (zbieg okolicznosci) w 72Hz (maksymalnie da sie ustawic 75, wyzszych wartosci mimo ze sa do wyboru monitor mi nie obsluguje). a faktycznie (nigdy nawet tego nie sprawdzalem bo nie mialem po co - ten drugi, ktory jest przez DVI, ma jeden jedyny tryb odswiezania - 60Hz. tak jest na wszystkich monitorach przez DVI?? kicha troche
ale teraz rozumiem skad te 60 FPS a nie 72 na przyklad, zeby mniej kombinowac z engine GPL - bo pewnie wiekszosc ma te swoje wypasione monitory panoramiczne podlaczone po DVI i tylko 60 Hz do wyboru, si?
No nie do końca jest tak jak myślisz. Twój monitor może obsługiwać te 75Hz przy danej rozdzielczości dlatego widzisz takie ustawienie przy podłączeniu przez DSub, przy takim połączeniu masz dostępne wszelkie opcje regulacji w OSD monitora. Przy podłączeniu DVI tego nie widzisz bo przy takim kablu monitor (jak zapewne zauważyłeś), sam dopasowuje sobie większość ustawień i np. nie da się ustawiać szerokości/wysokości obrazu czy też jego przesuwania w górę/dół/lewo/prawo i tak właśnie jest z odświeżaniem które ustawia Ci na sztywno na 60Hz. Można próbować to zmieniać tj. wymuszać przez ustawienie w systemie ale jak już napisał Jackill, nie ma to sensu.
Czary
Dołączył: 22 Sie 2001
Posty: 952
Miasto: Zduńska Wola
2009-02-05, 16:12 GPL w 60fps
A tak z trochę innej beczki : Na filmiku Aremberg widać Ferrarkę, z ogromną ilością detali... O ile pamiętam zwykły mod 1969 był mniej dopracowany. Skąd można takie wozy ściągnąć ?
lefty
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 9068
Miasto: Rzeszów
2009-02-05, 20:37 GPL w 60fps
RaceSimCentral? Tam zawsze wszystko mieli do GPL
+JacKill+
Dołączył: 09 Maj 2005
Posty: 1360
Miasto: Okolice Kielec;)
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 476
Miasto: Zielona Gora
2009-03-02, 14:18 GPL w 60fps
Już jest pierwsza wersja <a href="http://gplmz.bcsims.com/index.php?showtopic=3821&st=0">60 fps patch</a> Na razie za szybko włączyłem i kawałek się przejechałem na klawce, różnica ogromna. Pierwsze wrażenie jakby gpl chodził za szybko. Trzeba podłączyć kiere i trochą potestować żeby coś konkretnego napisać.
Richie
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 20333
Miasto: Lublin/Wrocław
2009-03-02, 14:42 GPL w 60fps
WRRR moglbys ktos tu plik zalaczyc pliz na forum? bo trzeba sie logowac durnota
Paulo
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 476
Miasto: Zielona Gora
Dołączył: 06 Sty 2004
Posty: 629
Miasto: Jelenia Góra
2009-03-02, 18:26 GPL w 60fps
Paulo napisał:
Już jest pierwsza wersja <a href="http://gplmz.bcsims.com/index.php?showtopic=3821&st=0">60 fps patch</a> Na razie za szybko włączyłem i kawałek się przejechałem na klawce, różnica ogromna. Pierwsze wrażenie jakby gpl chodził za szybko. Trzeba podłączyć kiere i trochą potestować żeby coś konkretnego napisać.
A moje pierwsze wrażenie, jakby wolniej chodził, przez to łatwiej się jeżdzi i FF jakieś inne.