Cze.
PILNA SPRAWA.
jak się wypełnia tabelę Karnaugh ??
Mam już równania warunków zadziałania zmiennych ale musze zoptymalizowac je. A nie wiem jak użyć tych tablic.
Reklamy
Richie
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 20333
Miasto: Lublin/Wrocław
optymalizacja tablic Karnaugh.. qrde pol roku mnie tego uczyli... nie bylo to trudne, tylko trzeba bylo pamietac co z czym zakreslac i jak to spisac zoptymalizowane potem, masz jakies skany tabelek ? jak podeslesz mailem to lookne i byc moze przypomne sobie bo jestem wzrokowcem jak to sie robilo, ale nie obiecuje nic na pewno...
zalezy dla ilu zmiennych. Np. dla 4-rech:
masz tablice:
x1 x0 00 01 11 10
------------------------
x3 x2
00 | 0 1 1 0
01 | 0 1 1 0
11 | 0 0 0 0
10 | 1 1 0 0
jezeli chcesz otrzymac postac sumacyjna to laczysz najpierw wszystkie 4-ki jedynek , jak juz wszystkie polaczysz to laczysz wszystkie 2-ki, a na koncu 1-ki.
Czyli np. taka czworka to : x0~x3 ( x0razy nie x3 ).
A ta dwojka to : ~x1x3~x2.
Got it ???
No i pozniej masz postac sumacyjna: x0~x3 + ~x1x3~x2.
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Nogal dnia 2002-04-11 11:47 ]
[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Nogal dnia 2002-04-11 11:55 ]
Richie
Dołączył: 16 Sie 2001
Posty: 20333
Miasto: Lublin/Wrocław
Duzo z podstaw cyfrowki to juz nie pamietam, ale tak na szybko to mogloby to wygladac tak:
Jesli ma byc kod/dek w obie strony to musi byc jeszcze jedna zmienna dla wyboru z czego na co ma kodowac/dekodowac.
Nie wiem czy jest to optymalne rozwiazanie i moze miec bledy wiec lepiej sprawdz dwa razy.
Jest to oczywiscie rozwiazanie asynchroniczne dla bramek, inaczej sie robi dla przerzutnikow,rom,fpla,multiprekserow,sumatorow itp itd...
MaXyM
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 6289
Miasto: Kraków GG:1905678
Wielkie dzięki. Tylko żebym jeszcze wiedział co skąd się wzięło
No i nie czaję tych tablic w ogóle. Na jakich zasadach się je wypełnia, jak zakreśla... etc.
Jakbyś miał chwilkę czasu i napisał parę zdań więcej to byłbym dźwięczny bardzo. A moja kolezanka jeszcze bardziej
Ja tez sie uczylem cyfrowki pare lat temu, ale w roznych ksiazkach roznie sie pisalo.
Plus w koleczku to XOR:
X xor Y = nieX*Y + X*nieY
te kreski (-) to stany fi czyli dowolne.
q1,2,3,4 to bity kodu Aikena
Q1,2,3,4 kodu 7421
W tablicy wpisujesz tak jak ma przechodzic kod np. dla q1234(1011) ma dac Q1234(0101).
Rozbijasz Q1234 na cztery tablice Q i zakreslasz albo zera albo jedynki zalezy gdzie mniej zakreslen i zakreslasz jak najwieksze pola bo wtedy mniej jest zmiennych i mniej bramek trzeba uzyc.
MaXyM
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 6289
Miasto: Kraków GG:1905678
No to większośc już czaję.
Tylko w takim razie dlaczego nie zakreślałes jedynek w pierwszej tabeli - jest ich mniej
I jakies dziwne zakreślenia w tabeli trzeciej. zera z jedynkami? nie łapię. I skąd ten XOR
Nie zakreslalem w pierwszej jedynek bo lepiej bylo zera i wtedy potrzeba tylko jednej bramki OR i jednej AND, dla jedynek byloby wiecej zmiennych (tak jak w Q2) i bylaby jedna suma i dwa iloczyny.
Co do Q3 i XORA to korzystajac z XORA (1 xor 1=0) mozna zakreslic wieksze pola i otrzymac mniejsza funkcje, tam gdzie sie pokrywaja pola wychodzi wiec zero, tak jak w Q2. Stan fi(-) przyjmujemy jaki nam wygodnie.
Jak jeszcze nie rozumiesz to moge rozpisac to krok po kroku.
MaXyM
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 6289
Miasto: Kraków GG:1905678
Wzory winikaja wprost z tabel. Zreszta jakbys zakreslal mniejsze pola to korzystajac z roznych zaleznosci i tak mozna zoptymalizowac, ale na siatkach jest to szybsze.
No i przy okazji widac ze negacje w Q3 sa niepotrzebne bo to i tak to samo.
Greg
Dołączył: 17 Sie 2001
Posty: 1940
Miasto: Szczecin